geweld gedroogd fruit

Volg je hart

Volg je hart….

Doen waar je blij van wordt en doen waar je energie van krijgt…..volg je hart….in 2013 was ik het reizen van Den Haag naar Houten zat. 5 dagen in de week om 06.30u van huis vertrekken en als het mee zat om 17.00u thuiskomen. Nu in deze Corona tijd zal het ”nieuwe werken” hopelijk meer in de praktijk worden toegepast. Destijds wilde mijn werkgever daar niks van weten….”je werkt op de verkoop binnendienst dus je hoort 5 dagen op kantoor te zijn”. Niet eens 1 dag kreeg ik ”cadeau”.

Het leven begint bij 40

Die slogan ging voor mij volledig op. Steeds vaker stelde ik mezelf de vraag op mijn 41e of ik nog tot mijn pensioen dit werk wilde blijven doen. Waarom niet meer met Frankrijk doen omdat je daar blij van wordt. Allereerst dacht ik eraan om te gaan emigreren maar die gedachte ging snel over. Per slot van rekening had ik een vrouw en 2 jonge dochters van 7 en 8 jaar. Uiteindelijk ging ik me oriënteren en ben ik op zoek gegaan naar mooie Franse producten die in Nederland onbekend zijn. Zo stapte ik in het vliegtuig en ging ik in mijn eentje op zoek. Het blijft vreemd dat je in een ander land een ander persoon kan voelen. Op je gemak, vol van vertrouwen en met een grote glimlach.

Van verkoop binnendienst naar buiten

Met veel vertrouwen stapte ik de bedrijven binnen (van producent van jam, biologische sappen tot handelsbedrijf in verpakkingen). Wat had ik te verliezen? Helemaal niks dus t enthousiasme was groot. Bij het familiebedrijf die gedroogd fruit welt was er meteen een klik. Bovendien had ik een goed gevoel bij de (biologische) producten. Om die reden vroeg ik op de man af of ik hun producten in Nederland mocht gaan verkopen. Zo werk je 16 jaar op de verkoop binnendienst zonder durf om naar buiten gaan en zo ga je met hun akkoord onder de arm terug naar Nederland. Het kan raar lopen als je je hart volgt.

Markt verkennen

Bij terugkomst in Nederland heb ik contact opgenomen met groothandels in gedroogd fruit en daarnaast ben ik in het weekend consumentenmarkten gaan draaien om te kijken wat de consument van geweld gedroogd fruit vindt. Tot mijn verrassing was bijna iedereen verrast door de zachtheid en de intense smaak. Veel mensen die zeiden de producten wel te kennen, werden op ”t verkeerde been gezet”. Geweld gedroogd fruit is helemaal niet bekend in Nederland. En niet onbelangrijk…men vindt t nog lekker ook. Dus afspraken gemaakt met groothandels in gedroogd fruit. Zij durfden het niet aan omdat er water is toegevoegd. Ook zij waren duidelijk niet bekend met het productieproces. Door de producten na het wellen te pasteuriseren zijn de (bio) producten 8 tot 18 maanden goed. Na openen blijven de producten nog maanden goed, mits gekoeld bewaard. Uiteindelijk heeft de onbekendheid ertoe geleid dat de groothandels in gedroogd fruit niet hebben doorgepakt. Gelukkig waren de biologische producten (zo puur dat t vers lijkt) ook uitgezet bij de biologische retail groothandels. Met name de kwaliteit van de gewelde biologische ongezwavelde abrikozen vonden ze zo goed dat ze het Lilifruit assortiment intern wilde bespreken. Het duurde precies 1 jaar toen UDEA (Ekoplaza winkels) besloot om 5 Lilifruit producten op te nemen in zo’n 100 biologische winkels. Van deze start werd ik zo blij en was ik zo overtuigd van de kwaliteit en de potentie van de producten. Het marktonderzoek van 1,5 jaar was voor mij afgerond en wilde ik er volledig voor gaan. Een half jaar later was ik eigenaar van een handelsbedrijf en heb ik Houten in aug 2015 achter me gelaten….ik stond nu volledig op eigen benen en het maandelijkse salaris moest ik nu volledig zelf op gaan hoesten.

Markt vergroten

Het geweld gedroogd fruit zag ik als het nieuwe snoep dus ben ik in gesprek gegaan met t Voedingscentrum om goedkeuring te krijgen dat de producten in school- en sportkantines verkocht kunnen worden. Hierover heb ik eerder een blog geschreven. Tevens zag ik mogelijkheden om de zachte gedroogde zuidvruchten bij het ontbijt te serveren, als voedzame snack bij vergaderingen, bij wild, door salades, bij kaas en door talloze gerechten. Zoveel toepassingen. Smaakvol met goede voedingsstoffen. Uiteindelijk duurde t langer dan verwacht omdat de onbekendheid (tot vandaag nog) van de producten groot is. Eenmaal geproefd dan is men snel overtuigd. En dat vonden de groothandels voor de horeca ook: Bidfood (voorheen DeliXL) en ZEGRO startten in 2015. In 2017 kwam HANOS erbij en zo wil SLIGRO graag starten maar de inkoop twijfelt over het succes. Al met al is een lange adem nodig maar met geduld en vertrouwen in de mooie producten, kan de jaarlijkse groei stap voor stap gerealiseerd. Door je hart te volgen kom je er…ben ik van overtuigd!

Sinds 2018 leveren we kleine stukjes banaan (5 à 7mm) aan Johnny Doodle chocoladerepen, zitten onze producten af en toe in Hello Fresh maaltijdboxen, zijn hotelgasten van o.a. Van der Valk Exclusief Hotels, Bilderberg Hotels, Novotel Hotels blij verrast met de zachte gedroogde mini vijgen, abrikozen, cranberries, pruimen zonder pit, gedroogde bananenstukjes bij het ontbijt. En lopen er mooie projecten om verder te groeien in 2020. Dat ondanks de moeilijke tijden waar we nu in zitten.

Corona

Tot slot Corona. Doordat we veel aan de horeca groothandels leveren, hebben we enorm moeten inleveren de afgelopen 3 maanden. Gelukkig hebben we geen personeel en komen we de crisis wel door. Hopelijk zal de 1,5m samenleving niet teveel roet in het eten gooien bij de hard werkende restaurants en hotels die in zwaar weer blijven zitten. De vraag naar de bio producten is wel toegenomen dus dat compenseert enigszins het verlies. Gezond zien te blijven en je hart blijven volgen. Dat gun ik een ieder!

Gezellige mooie dag gewenst!

Hans Apontoweil

Fris Gedroogd Fruit